Slutet enligt Rut

En svart komedi om arv, begär och oförenliga drömmar.

Rut vägrar dö. Hon fyller snart 112 år och barnbarnen Robin och Kim väntar på att ärva hennes skog som har legat i träda i över 40 år. I Ruts ögon är den en skönhet, i de kringliggande skogsägarnas ögon ett hot som sprider skadedjur. Rut vet att barnbarnen kommer att förvandla skogen till en själlös bruksskog – eller sälja den till någon som lämnar ett dött kalhygge efter sig. Till varje pris ska Rut se till att skogen får rå om sig själv, utan mänsklig inblandning.

Barnbarnen anklagar Rut för att ha drivit deras pappa in i döden med sin envishet. För att hon är beredd att offra alla – familj och bygden – för sin skog. Nu vill de ta den ifrån henne. Den är en oanvänd resurs de båda behöver.

Storasyster Robin har kämpat genom livet i affärslivets bottenskikt. Ständigt på jakt efter det stora lyftet. Hon hör framgångsrika businessmän prata om hur de skapat sina rikedomar med två tomma händer. Men för Robin går det nätt och jämnt ihop. Hon är ensamstående med flera barn att försörja och den personliga konkursen väntar runt hörnet. I skogen finns det kapital han behöver för att få en sista chans.

Lillebror Kim är biolog med radikala idéer om hållbart skogsbruk. Han har försakat privatliv och kärlek för att rädda världen. Men ingen lyssnar. Allra minst skogsindustrin. Rut menar att det bästa skogsbruket är den obrukade skogen. Ärver Kim skogen kan han bevisa att han har rätt. Då kan han få upprättelse.

För att få se sin dröm leva går Rut, Robin och Kim i strid med varandra och sig själva. Det handlar inte bara om dem, det handlar om bygden och framtiden. Vilka drömmar måste dö för att vi ska kunna leva?

Med föreställningen debuterar Jesper Weithz som dramatiker. 2012 gav han ut den kritikerrosade romanen Det som inte växer är döende som följdes av Vintersystrar 2015. För regi står Nora Nilsson som har regisserat föreställningar som Vad är det som händer? för Riksteatern och Lolita på Stockholms Stadsteater.

--
Tobias Johansson, miljökonsult och poet läser en fin dikt om skogen innan Åskådarskolan börjar.

ÅSKÅDARSKOLAN
Efter föreställningen sker Åskådarskolan i samarbete med Kritiklabbet. Tillsammans med kritikern Ylva Lagercrantz Spindler och en representant från uppsättningen diskuterar vi det verk vi just har sett. I Åskådarskolan går det att vara publik och kritiskt tänkande, objekt och subjekt, på en och samma gång. Mer om Åskådarskolan här.

--

När 21 april

Var Väven

Genre Humor, Teater