Olof Wretling – Diagnoserna i mitt liv

PRESSKLIPP
Alla borde få höra Olof Wretling berätta om sin uppväxt ... ett osedvanligt bra berättande bara. Roligt och allvarligt om vartannat, med en underbar musikalitet DN
mycket underhållande Aftonbladet

En av landets populäraste komiker och berättare Olof Wretling (Mammas Nya Kille, Klungan) åker ut på turné med sin humoristiska och kritikerrosade berättarföreställning Diagnoserna i mitt liv i höst! Föreställningen handlar om vad som är normalt och inte och vårt behov av att diagnostisera varandra. Med sig på scen har Olof musikern Jakob Nyström (Algesten, Isolation Years/Two White Horses) som specialskrivit musiken till föreställningen.

Diagnoserna i mitt liv är en liveversion av Olof Wretlings uppmärksammade och hyllade Vinter i P1-program. Föreställningen har spelats för utsålda hus på Rival i Stockholm och fått ett mycket varmt mottagande både från publik och media.

Allt började då Olof fyllde 40 och bestämde sig för att begära ut sin patientjournal. Han såg framför sig att det skulle komma några A4. Men så började stora bruna vadderade kuvert dimpa ned i brevlådan. Från Majornas Vårdcentral i Göteborg ringde de och undrade om han verkligen ville ha ALLA journaler utskrivna? Och jo, det ville han…

- Jag skulle beskriva föreställningen som västerbottnisk berättarstandup. Jag hade aldrig kunnat drömma om att mina diagnoser skulle bli så populära. Nu fattas det bara att jag får vara med i Fråga doktorn, en dröm för alla oss hypokondriker, hälsar Olof Wretling.

OLOF WRETLING
Skådespelaren, regissören, dramatikern och författaren Olof Wretling är medlem i humorgruppen Klungan, som bland annat gjort de hyllade föreställningarna Jag är en fågel nu (2007), Det är vi som är hemgiften (2008) och På rätt sida om okej (2014), samt SVT-serien Ingen bor i skogen (2010). Olof är också en av personerna bakom radioprogrammet Mammas nya kille som röstats fram till det bästa humorprogrammet i P3 genom tiderna.
Förutom Klungan och Mammas nya kille har Olof Wretling medverkat i exempelvis filmen Krakel Spektakel (2014), tv-serien Pappas pengar som sändes i två säsonger i SVT (2011 och 2014) och julkalendrarna Hotell Gyllene knorren (2010) och Tusen år till julafton (2015) på SVT.
Olof Wretling var värd för Sommar i P1 2011 och för Vinter i P1 2011, 2012, 2014 och 2015. I tonåren vann han ungdoms-SM i höjdhopp två gånger.
Diagnoserna i mitt liv framfördes för första gången i november 2016.

JAKOB NYSTRÖM AKA ALGESTEN
Musikern Jakob Nyström har ett förflutet som sångare och låtskrivare i band som Isolation Years och Two White Horses. Med Isolation Years släppte han fyra kritikerrosade album under 00-talet och turnerade flitigt i Sverige och Europa. Syskonduon Two White Horses gjorde ett självbetitlat album 2009 följt av turnéer i Sverige och USA. Jakob har de senaste åren spelat med bland annat Deportees och Annika Norlins Säkert! År 2016 släppte han sitt första soloalbum, under namnet Algesten.

BIRGITTA EGERBLADH
Koreografen, regissören och kompositören Birgitta Egerbladh är känd för sin egen form av dansteater. Den innehåller alltid en blandning av humor och allvar och skapas speciellt för respektive ensemble och scen. Hon har arbetat på bl.a. Kulturhuset Stockholms Stadsteater, Kungliga Baletten, Göteborgsoperans Balett, Folkteatern Gävleborg och Folkoperan. Hon har hyllats för sina unika föreställningar som till exempel Händelser i hemmet, Tjechovträdgården, Kom ta min hand och senast En sak i taget på Stockholms stadsteater 2016.
Egerbladh tilldelades Cullbergstipendiet av Konstnärsnämnden 2001 och fick som första koreograf Svenska Dagbladets Thaliapris 2004. År 2013 utsågs hon till hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten vid Umeå universitet. Birgitta Egerbladh har också uppmärksammats för sitt samarbete med humorgruppen Klungan.
Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 150 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 28 – 29 oktober

Var Aula Nordica

Genre Humor, Musik

Längd ca 90 minuter

Arrangör Umeå Teaterförening / Blixten & Co

Producent Blixten & Co
Medverkande Olof Wretling
Livemusik Jakob Nyström (aka Algesten)
Scenisk rådgivning Birgitta Egerbladh

10 – 12 dec

Dödsdansen

15 – 16 dec

Mammas Nya Kille – ett kunskapslyft eller?

Kraja - Julkonsert

Lunchteater - Legender