När vi träffade varann

Nyckeln till mig får jag av dig

Den nödvändiga vänskapen och den inbyggda nyfikenheten. Att i mötet med en ny människa också få nycklar till sig själv. När vi träffade varann bygger på de verkliga möten som skedde mellan människor i Sverige den omtalade hösten 2015.

Eivor och Abdu möts i ett snöfall. Ett av alla möten hösten 2015 när många människor flydde till Sverige undan krig och konflikter. Hösten när det gick upp för människor i Sverige att människor dör på Medelhavet för att söka trygghet. När stränder som förknippats med sol, semester och salta bad i stället blev en plats för gummibåtar och tomma flytvästar.

– Det som då av vissa benämndes som flyktingvåg och volymer, kallas idag för nya vänner, kärlekar och arbetskamrater, konstaterar dramatikerna Ninna Tersman och Joakim Rindå som undersökt några av dessa möten närmare genom intervjuer och insamlade röster.

Liksom Landet inuti och Vi som bor här, som Joakim Rindå också regisserat, bygger När vi träffade varann på berättelser och verkliga möten.

När Eivor och Abdu möts ber hon honom att lämna henne i fred. Han gör inte det och en oväntad vänskap får sin början. Abdu saknar sin mamma då han har valt att fly till ett annat land än hon. Eivor behövs av sitt samhälle men också av sin dotter. Vad är en familj och vem bestämmer vem som ska vara familj? Är det lättare att hjälpa på avstånd? För Eivor och Abdu ändras vardagen för alltid. Kanske mötte de varandra när de behövde det som mest?

– Det som intresserar mig i möten mellan människor är att vi också bär på nycklar till varandra. När jag möter en människa på riktigt, när jag har lyckats öppna upp och släppt in en annan människa så får jag ju genom den personen också nycklar till mig själv, säger Joakim Rindå.

Rollerna spelas av Gunilla Larsson och Robert Hannouch. Hon började sin bana på Skånska teatern och har sedan dess arbetat på Unga Klara, Dramaten, Uppsala Stadsteater, Teater Västernorrland, Riksteatern för att nämna några teatrar. Robert Hannouch utbildade sig i till musikalartist i London på the Royal Academy of Music och är verksam i Sverige såväl som internationellt.

Språk: Svenska som huvudspråk, i delar engelska och arabiska.

Recension i Svenska Dagbladet: Flyktingen får politikern att lämna sin kokong

När 22 – 23 oktober

Var Ersboda Folkets Hus / Umeå Folkets Hus

Genre Teater