Mammas Nya Kille - firar jul på måfå

Göm chokladasken, förankra julgranen i taket, dubbelkolla att du har jordfelsbrytare och glöm levande ljus för nu plingar det på dörren, Mammas Nya kille firar jul på måfå. Premiär 16 november i Umeå.

När Mammas Nya Kille firar jul sker det planlöst och bland de ogenomtänkta julfirarna hittar vi en skönsjungande Markko, en slumpstyrd Mirjo, en julilsken Lars Stenberg, en moraliserande Shanti, en oefterhärmlig Thunder, en soltörstande Jessica och en Katla som trippar fram på tårna och många fler.

- Det känns jättekul att få stå på scenen igen och bjuda vår fina publik på något oväntat, säger Olof Wretling på en sprakig linje någonstans utanför Robertsfors, när vi når honom tjuvhuggandes en julgran redan i augusti, lite på måfå.

Efter publiksuccén Ett Kunskapslyft som sågs av 45 000 besökare återvänder Bengt Strömbro och det egensinniga persongalleriet till scenen. Mammas nya Kille - firar jul på måfå är en schwanigt rolig och oberäknelig julföreställning som tar julfirandet till en ny nivå.

Mammas Nya Kille sändes för första gången hösten 2005 och programmet utsågs 2008 av P3:s lyssnare till det roligaste humorprogrammet genom tiderna. Programmet har belönats med Svenska Podradiopriset i kategorierna ”Bästa svenska kanal” och ”Bästa humorkanal” och nominerats till Stora Radiopriset två gånger. I sommar kunde vi höra Mammas nya Kille i Sveriges Radio P4.

Mammas Nya Kille - firar jul på måfå spelas under november och december i Umeå, Luleå, Skellefteå, Gävle och på Södra Teatern i Stockholm.

När 16 november – 29 december

Var Aula Nordica / Umeå Folkets Hus

Genre Föreställning, Humor, Show, Teater

Längd ca 90 min