Lohengrin Dreams

Opera på ett oväntat sätt

Det blir opera på ett oväntat sätt när tre dansare, två akrobater och en operasångerska tolkar Wagners historia om Elsa av Brabant som anklagas för att ha mördat sin lillebror men räddas i sista stund av sina drömmars hjälte, som lugnt seglar in på en svan. PSST! Innan premiären bjuder brassmusiker ur symfoniorkestern på extra Wagner i foajén!

En djärv tolkning av Wagner

Lohengrin Dreams är ett nytt dansverk av regissören och koreografen Charlotte Engelkes, som blivit känd för att ta oväntade och djärvt underhållande grepp på berömda verk ur både teater- och operarepertoaren. I Lohengrin Dreams kommer en modig ensemble med tre dansare, två akrobater och en operasångerska att tolka Wagners historia om Elsa av Brabant som anklagas för att ha mördat sin försvunne älskade lillebror och räddas i sista stund av en hjälte, direkt från hennes drömmar, som lugnt seglar in på en svan. Hon blir erbjuden kärlek och äktenskaplig lycka om hon bara kan låta bli att fråga vem han är. Klarar Elsa det? Och är det i så fall verkligen sunt?

Totalföreställning om kvinnlig styrka

Charlotte Engelkes och ensemblen jonglerar tro och tvivel, dröm och verklighet med största möjliga allvar och lekfullhet, till nykomponerad musik av ljuddesignern Willy Bopp med utgångspunkt från Wagners opera Lohengrin och i samarbete med Norrlandsoperans symfoniorkester. En totalföreställning om kvinnlig styrka där inte en enda kvinna offras – och inte heller en enda man.

Tro och tvivel

Lohengrin Dreams berättar inte historien av Wagner utan förmedlar en mer abstrakt berättelse och tar fasta på att tro och tvivel bor i oss samtidigt. Det finns en utsatthet i att tro och att tvivla. Det är rörelse och kräver mod. Den som bara är säker står oftast stilla och bekvämt. Därför ett dansverk som berör med starka fysiska uttryck i kropp och sång.

Charlotte Engelkes och hennes wurm för opera

Föreställningen Miss very Wagner, där Engelkes för första gången hyllade och utforskade fyra av de mest kända hjältinnorna tagna ur Richard Wagners operavärld blev en överraskande och innerlig solomusikal som nådde en publik långt utanför operaälskarnas värld. Det blev startskottet för en rad olika scenkonstverk där valkyrior, hjältar, jättar och drakar har fått nytt liv på samma kärleksfulla och drastiska sätt, oavsett om publiken varit vuxna eller barn. Charlotte Engelkes är regissör och performanceartist. Hennes föreställningar spelas både i Sverige och runt om i världen. Charlottes konstnärliga spännvidd sträcker sig över dans, teater, performance och opera – allt på hennes högst personliga sätt.

Tematik i föreställningen

Tro och övertygelse i vår tid: Frågan om att få ha sin tro och övertygelse, vad det än må vara, är ett av styckets teman. En tydlig kamp mellan det naiva, goda och det rent elaka ger starka direktiv på scenen. Enligt sagan får Elsa aldrig fråga efter varifrån Lohengrin kommer eller efter hans namn, och hon lovar att aldrig göra det. Men elaka Ortrud strör misstro och tvivel; om ingen vet vem han är, hur vet hon då att han alls existerar? Måste vi kunna bevisa vad vi tror på, vem kan bevisa Gud eller kärleken?

Till slut tvivlar Elsa själv och måste fråga Lohengrin de förbjudna frågorna, varpå förtrollningen bryts och han måste lämna henne. Hon blir vaken, kanske upplyst, förtvivlad men på något sätt får hon upprättelse och genom sina handlingar får hennes unge broder livet åter.

Samtal med Charlotte Engelkes och inbjudna gäster söndag 24 november 15.00–15.45

När 23 – 24 november

Var Black Box, Norrlandsoperan

Genre Cirkus, Dans, Opera