Leif

Leif om Leif

Sundsvalls första punkare, simmare på elitnivå och en av grundarna till Teater Galeasen.
I ”Leif” berättar Leif Andrée sin historia. Om alkohol, våld, teater, politik och kärlek.

Fyra veckor innan premiär var Leif Andrée nära att ställa in. Att prata om sitt liv i Stjärnorna på slottet var en sak, men att dela det mest privata direkt med en publik i föreställning efter föreställning? Det var insikten om att hans ofta mörka livshistoria kunde få andra att känna hopp som fick honom att våga.

Redan som treåring flyttade han hemifrån första gången, då som fosterbarn när hans biologiska pappa åkte in på Långholmen. Efter ett halvår återvände Leif till familjen och kom att växa upp i en tvåa i Aspudden med tre syskon, sin mamma och nye pappa Rune, som var murare. När Rune gick bort alltför tidigt levde de på mammans änkepension. Det blev mycket gröt.

Sexton år gammal flyttade han igen, till Sundsvall. Hans mamma hade träffat en ny man som slog honom och familjen sönder och samman. Simning på elitnivå blev hans räddning. Den och punken som tog honom med storm med sin enorma frihetskänsla. Sex Pistols explosiva energi inspirerade och han blev trummis i punkbandet Pizzoar – och en av Sundsvalls första punkare. I förlängningen var det också punkens solidariska inställning till vem som får vara med – alla – som fick honom att bli skådespelare. 1983 var han med och grundade fria gruppen Teater Galeasen och fick sitt genombrott som skådespelare.

Det var Stadsteaterns chef Anna Takanen som kom med idén till Leif efter hans medverkan i Stjärnorna på slottet. Under ett halvårs tid mötte han dramatikern Lucas Svensson och skrev manus.

– Det var som att gå i terapi, säger Leif Andrée.

Under spelperioden på Stockholms stadsteater har han mött många olika reaktioner:

– Jag står alltid kvar på scenen efter föreställningen, det är massor med människor som har liknande erfarenheter, i det stora och i det lilla, allt är ju relativt. Man upplever fattigdomen och utsattheten på olika sätt, men den är ändå universell. Så jag står kvar och pratar med människor, säger Leif Andrée.

Med sig på scenen har han Susanna Risberg, som räknas till en av landets främsta gitarrister. För regin står Ole Anders Tandberg.

Biljetterna släpps 8 augusti!

Pressklipp

...så jäkla bra ... hans djupt gripande berättelse … gestaltad på ett makalöst engagerande sättAftonbladet

Han är en unik skådespelare, en av våra stora. Dagens Nyheter

...en av svensk scenkonsts mest levande personligheter berättar sitt livs historia ... Det är inte en död minut Expressen