Körsbärsträdgården

Blomstrande körsbärsträdgård, yxhugg i fjärran. Inget är mera sig likt. Så ej heller Tjechovs klassiker i Anna Petterssons händer.

Ett turnerande teatersällskap reser runt för att spela Anton Tjechovs klassiska pjäs Körsbärsträdgården. En pjäs där gammalt möter nytt, traditioner står mot förändringar, bevarande mot nyordning.

Med scenografi från sekelskiftet gestaltas en av Tjechovs mest spelade dramer. Alla har lämnat bygden, stugorna ligger öde. Rollkaraktären Lopachin styckar upp marken kring godset där familjen bor för att sälja till sommargästerna.

Tjechov beskrev, för mer än hundra år sedan, ett systemskifte och en entreprenörsanda som inte är alltför främmande i vår tid. Med Anna Petterssons nyskapande och experimentella stil gestaltas här en klassiker på ett sätt som vi aldrig sett den förut.

Anna Pettersson, teaterchef på Strindbergs Intima Teater, har bland annat regisserat kritiker- och publiksuccéerna Vildanden och Hedda Gabler på Dramaten i Stockholm och Bernardas hus på Stockholms Stadsteater. För sin version av Fröken Julie fick hon bland annat Svenska Teaterkritikernas pris samt DNs Kulturpris och var mycket uppskattad av Umeåpubliken när den spelade här 2012.

När 7 oktober

Var Studion, Umeå Folkets Hus

Genre Teater

Längd 2 timmar (Paus)