Flottarkärlek

Urpremiär om norrländskt arv

En doft av kaffe, väta, tjära och vår ligger i luften. Flottarkärlek är en råfysisk och poetisk gestaltning av timmerforslingen från skogarna till sågverken längs norrlandskusten. En föreställning om kroppsarbe, intimitet, rädsla och död. Och om vårens vatten som kallar.

Om timmer, queer intimitet och farliga vatten

Med föreställningen Flottarkärlek ger sig koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén in i flottningen – en nästan bortglömd epok i svenskt arbetsliv. I arkiv och dokumentation av flottarnas slitsamma och många gånger farliga arbete i älvar, åar och bäckar letar hon spår av queera uttryck. Flottaryrket har romantiserats och med föreställningen vill Hagar Malin komma bortom myten och ge flottaren kropp idag.

Gestaltning av ett norrländskt arv

Flottarkärlek är en råfysisk och poetisk gestaltning av ett norrländskt arv. En rörelsens minnesruna över arbetarna som forslade timret från skogarna till sågverken längs kusten. En föreställning om kroppsarbete, romantik och naturens kraft. Om svett, fukt och osande intimitet. Om smärta, rädsla och död. Om frihet och vårens vatten som kallar.

Hagar Malin Hellkvist Sellén

Hagar Malin Hellkvist Sellén (född 1978 i Umeå) arbetar som koreograf med bas i Stockholm. Hon har verkat som koreograf i snart tjugo år och etablerat sig som en stark feministisk röst inom svensk scenkonst. Hennes arbete utforskar koreografi som en kroppslig och språklig praktik och kännetecknas av djuplodande research, öppna publika processer och normkreativa perspektiv. Med sina verk vill hon omformulera gränserna för vad som är möjligt och montera ner trösklarna till koreografins rum. Bland hennes verk kan nämnas Parveln (2017), Missionären (2016), Jag minns dig som du var då (2014), Rosa löften (2008) och Bättre folk (2006). Hagar Malin Hellkvist Sellén och Missionären tilldelades både Svenska Teaterkritikers Förenings Danspris och Svenska Regissörsföreningens IRIS-pris. Hagar Malin Hellkvist Selléns verksamhet 2019 stöds av Kulturrådet, Konstnärsnämnden och Stockholms stad.

Samtal med Hagar Malin Hellkvist Sellén och gäster lördag 9 november kl 15.00-15.45.

När 8 – 9 november

Var Black Box, Norrlandsoperan

Genre Dans

Längd 1 timme och 40 min inkl. paus (Paus)