Everything Remains

En naken kropp, en vit matta. Rummet mörkt. Sakta börjar kroppen röra sig med långsamma gester. Juli Apponen utgår från sin egen historia i Everything remains.

Juli Apponens och Jon Skulbergs Everything Remains är en minimalistisk och poetisk historia om fysisk förändring av kön, om genus och begränsningar. Föreställningen har en självbiografisk grund.

Juli Apponen berättar i Göteborgsposten hur hon efter en könsoperation med komplikationer och åtta operationer på fyra år, lämnades med psykiska och fysiska trauman som hon nu använder som material på scen. Från att tidigare varit fysiskt aktiv som klättrare och akrobat tvingas Juli Apponen nu att leva med brutal kronisk smärta. – Jag visste ju att jag skulle operera mig och vara svag den första tiden, men anade inte hur illa det skulle gå, säger Juli Apponen.

Everything Remains är en reflektion över svaghet och en undersökning av potentialen i utmattning och begränsning. Hur beter vi oss när vi befinner oss i dessa tillstånd? Är en utmattad kropp en intressant kropp?

Eftersamtal
Den egna kroppen som material
Medverkande Juli Apponen, Jon Skulberg och danschef Birgit Berndt

En del av Umeå Pride! För mer info se queerforvaltningen.se
Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 150 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 22 september

Var Black Box, NorrlandsOperan