Drone

Avatar eller människa

Vad styr våra tankar och känslor? Vad skiljer påhittade upplevelser från sanna? Drone undersöker den digitala människans tillvaro och hur vi skarvlöst rör oss mellan fiktion och verklighet.

Drone är en mörk metafor för samhällsmedborgaren som en förarlös, programmerad maskin. De fyra dansarna på scenen skapar tillsammans en avskalad sinnesupplevelse, ett existentiellt vakuum, ett tillstånd som du inte måste förstå.

Verket är koreografen Erik Linghedes tredje. I dansföreställningen fortsätter han sitt experimentella utforskande av koreografi och nya teknologier. Här undersöks vår förmåga att navigera i gränslandet mellan IRL och virtual reality, mellan avatar och människa, med rörelser och uttryck hämtade från den digitala bildvärlden.

Erik Linghede har sina rötter i streetdance och debuterade som koreograf med föreställningen Hold med Umeådansaren Anton Borgström i en av de två rollerna. Föreställningen turnerade i Sverige och gästade Norrlandsoperan 2015. Hans andra föreställning Idiom invigde Kulturhuset Stadsteaterns nya scen i Vällingby 2016.

Introduktion 30 min innan start. Publiksamtal efter föreställningen.

Det förekommer stroboskop (blinkande ljus) i föreställningen.

När 14 november

Var Black Box, Norrlandsoperan

Genre Dans

Längd 1 timme