Danslektionen

Han professor, hon dansare. Han överintelligent och svårt med fysisk kontakt. Hon deprimerad och argsint. Två grannar. En dag behöver han hennes hjälp.

En överintelligent ung professor i geofysik vid Luleå universitet behöver lära sig dansa för att kunna delta i en officiell prisceremoni till hans ära. Han tar kontakt med sin granne, en professionell dansare, för att anlita henne för en lektion. Men hon visar sig vara sjukskriven efter en trafikolycka. Hon är deprimerad, argsint och cynisk. Han i sin tur har problem med fysisk kontakt och sociala relationer.

Västerbottensteatern är den första teatern utanför USA som sätter upp Mark St. Germains Danslektionen. Pjäsen har kallats årets romcom och en ny klassiker. Mark St. Germain är en dramatiker och författare som också skriver för film och tv. Hans pjäser skärskådar ofta den mänskliga psykologin genom att låta individens behov och brister kollidera med den allmänna moraluppfattningen.

Mark St. Germain pjäs Freuds sista möte har spelats världen över och handlar om ett möte mellan den kristne författaren C S Lewis och psykoanalysens Freud.  Med Danslektionen har han skrivit en annorlunda och underhållande pjäs på temat kärlek med förhinder, här i form av två udda grannar som motvilligt fattar tycke för varandra. Uruppsättningen i Boston 2014 fick strålande recensioner och till hösten sätts den, förutom på Västerbottensteatern, även upp på Broadway.

Västerbottensteaterns husregissör Bobo Lundén regisserar Danslektionen. På scenen ser vi David Andersson och Sarah Appelberg som bland annat gjorde huvudrollen i teaterns succé S.E.N.S.E.

När 13 – 15 oktober

Var Studion, Umeå Folkets Hus

Genre Teater

Längd ca 1 timma, 40 minuter (Paus)