UNDER [är jag] BAR

Sista föreställningen

I över två och halvt år har denna lovsång till vaginan gjort succé runt om i Sverige. I slutet av april är det dags, då tar Mia Westin och Charlotte Lindmark för sista gången med publiken till de glömda våtmarkerna söderöver.

Kanske är smeknamnen lika många som öknamnen men få namn är neutrala och lätta att använda i ett ledigt samtal om det-där-där-nere. Vaginan är det namn som Charlotte Lindmark och Mia Westin valt för
sin upptäckarresa till de sydliga regionerna.

Trots tidigare insatser på scengolvet, som Kim Anderzons otaliga framföranden av Vivagina, är kunskaperna om vaginan fortfarande skrämmande bristfälliga.

– Varför har inte jag fått reda på det här tidigare i livet? Då hade jag mått bättre, säger Charlotte Lindmark i en intervju om arbetet med UNDER [är jag] BAR.

Det är hon och Mia Westin som på ett både humoristiskt och allvarligt sätt tar sig an upptäcktsresan in i glömda våtmarker och minerad terräng. I UNDER [är jag] BAR kryssar experter och entusiaster mellan snippor och buskar i jakten på svar. Hur mår vaginan? Är den så känslig och lättirriterad? Och vilka av alla smeknamn föredrar den själv?

Mia Westin är född i Stockholm, uppvuxen i Hälsingland och bosatt i Umeå. Hon har arbetat med teater sedan tidigt 90-tal bland annat som skådespelare och regissör på Profilteatern. Charlotte Lindmark från Luleå har ett förflutet i Teater Scratch. Hon är skådespelare som bland annat begåvat världen med sina karaktärer den inre pessimisten och Hope.

PRESSKLIPP

Stråk av allvar förhöjer en föreställning som kvalar in som höstens roligaste, och mest tänkvärda. VÄSTERBOTTENSKURIREN

Hyperroliga! Obetalbara typer! En rejäl munfull av tidens samhällskritik. SUNDSVALLS TIDNING

När 27 april