Polarfararna

Ett katastrofdrama med iskall humor

Spänning, humor och absurda situationer utlovas i denna allvarliga komedi där en grupp forskare går vilse på isen. Polarfararna undersöker vad som händer med människan när hon plötsligt hamnar i en situation hon inte kan kontrollera.

Tre polarforskare befinner sig i ett ödsligt islandskap när de oväntat hamnar i ett katastrofläge. Hur klarar sig tre skyddslösa människor i en extrem terräng och vad händer med den som står öga mot öga med sin egen utsatthet?

Polarfararna är ett kittlande och absurt katastrofdrama där människan och hennes nyfikenhet står i centrum – liksom hennes drivkraft att erövra och äga. Vad innebär det att bege sig ut i det okända? När blir man tvungen att vända om och när kommer man till punkten där det är för sent att hitta rätt väg?

På ett skickligt sätt väver manusförfattaren Camilla Blomqvist och regissör Åsa Johannisson en historia om mänsklig ovisshet. Med hotet från klimatförändringarna som fond väcks frågor om vårt förhållande till framtiden och hur vi ska tackla de svårigheter vi står inför.

Camilla Blomqvist är verksam som dramatiker och dramaturg. Hennes tidigare pjäser och dramatiseringar har bland annat spelats på Uppsala Stadsteater, Norrbottensteatern, Malmö Stadsteater och Riksteatern.

Åsa Johannisson är regissör och manusförfattare inom scenkonst och film. Hon har bland annat regisserat Bäckalyckan på Smålands Musik och Teater, Enterprise – en rymdresa på Regionteatern Blekinge Kronoberg samt filmerna Have a Nice Day och Fish.

Idén till Polarfararna föddes under en arktisk expedition med isbrytaren Oden som Åsa Johannisson gjorde tillsammans med en grupp forskare. Polarfararna ingår i Riksteaterns treåriga tematiska spår Människa och natur.

Biljetterna släpps 8 augusti!

När 9 november

Var Vävenscenen