Olydnad

När Agneta Norberg fyller 80 år ställer hon till med kalas. Det enda hon önskar sig av sina nära och kära är pengar att betala sina böter med.
För Agneta har varit olydig och brutit mot lagen. Det visar sig att det inte är första gången och inte heller den sista.

Olydnad är ett musikaliskt och visuellt kollage som bygger på insamlade autentiska berättelser från människor som varit civilt olydiga. Civil olydnad ställer många frågor på sin spets: om rättvisa, uppoffringar, drivkrafter, moral och till sist om själva demokratin. Vad är det som får människor att gå över en gräns för sin övertygelse? Vilka är dessa personer? Hur går det till? Hur känns det? Är det försvarbart i demokratins namn?
Och var går din gräns?

Bakom föreställningen står regissören Lisa Färnström, scenografen Emma Örn och dramaturgen Eva-Maria Dahlin. Emma Örn och Lisa Färnström är en del av Troja scenkonst, som sedan 2013 driver genreöverskridande projekt i samarbete med institutionsteatrar, skolor, ideella organisationer och andra aktörer. Troja har gjort flera uppmärksammade produktioner som t ex Rörelsen och Den svenska demokratins historia.
Olydnad ingår i ett av Riksteaterns långsiktiga tematiska spår; Demokratins gränser. Läs mer på http://demokratinsgranser.riksteatern.se
Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 150 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 31 oktober

Var Väven