You're being redirected to Ticnet

We hope the booking went well!

Your browser is blocking pop ups

Open in browser

Näss

En fusion av premiär, säsongsstart och unik upplevelse

Inte bara turnépremiär i Sverige utan också säsongsstart för höstens dans på Norrlandsoperan. Den här kvällen vill ingen missa! Näss är en stark och intensiv föreställning där hip hop och marockansk folkdans blandas med fysisk kraft och innerlig känsla. Sätt dig lugnt i bänkraden och låt sju dansare ta över både scenen och dina sinnen i en fusion av rytm, urban och samtida dans.

Hip hop, marockansk folkdans, fysisk kraft och innerlig känsla.
Fouad Boussouf, koreograf och dansare, har en fot i Marocko och den andra i en förort till Paris. Med sitt kompani Massala bjuder han in publiken till en fusion av rytm, urban och samtida dans och ett möte mellan traditionell marockansk folkdans och modern dans. Med inspiration från 70-talets hiphopscen i New York och det politiska bandet Nass el Ghiwane från samma årtionde har Boussouf skapat Näss, en stark och intensiv föreställning där sju dansares energier tar över scenen.

Om kompaniet
Cie Massala grundades 2010 av dansaren och koreografen Fouad Boussouf. Utöver det koreografiska arbetet är kompaniet socialt och kulturellt engagerat genom olika typer av kurser och aktiviteter.

Psst! Visste du att…
Nass (näss) betyder folk på arabiska. Titeln hänvisar till en marockansk folkmusikgrupp, Nass el Ghiwane, som var bland de första att introducera moderna västerländska instrument samtidigt som de inspirerades av den antika Gnawa-musiken.

Presscitat
With Näss, choreographer Fouad Boussouf skilfully blends urban and contemporary dance styles: it’s a meeting between different times, different cultures – between the earthly and the spiritual. - Sophie Ammann, Springback Magazine

Fouad Boussouf gives us 45 minutes of energising dance that urges us to find stories in the swarm. As we journey with them from isolation to friendship, from troubled existence to joy, the dancers of Company Massala hold us mesmerised in the palm of their
hands. - Kelly Apter, Springback Magazine

Dansmingel innan föreställningen
Danssäsongen är igång och som vanligt bjuder Norrlandsoperan in till dansmingel i samband med säsongsstart! Från kl 18 bjuds det på alkoholfria bubblor, dansöverraskningar och introduktion till höstens dansprogram på Norrlandsoperan. Dessutom kommer So Special Crew Next Generation och dansar för oss.

Kom och mingla!

When 3 September

Where Black Box, Norrlandsoperan

Price 60 - 210 kr

Genre Dance

Length 55 minuter

Organizer Umeå Teaterförening & Norrlandsoperan

Koreografi Fouad Boussouf
Koreografiassistent Bruno Domingues Torres
Danare Elias Ardoin, Sami Blond, Mathieu Bord, Maxime Cozic, Loïc Elice, Justin Gouin och Nicolas Grosclaude
Ytterligare dansare Yanice Djae

9 Nov

The Met: Live in HD - Madama Butterfly

13 Nov

Nakna som foster och gudar

18 Nov

Osebol

20 Nov

Klubb Fanny - Petrina Solange

23 – 24 Nov

Lohengrin Dreams

23 Nov

The Met: Live in HD - Akhnaten

24 Nov

Samuel Ljungblahd and The Red Kettle Masschoir

25 – 26 Nov

Lunch- / middagsteater "Fröken"

26 Nov

En kväll med Hasse och Tage

30 Apr – 1 May

ART

No events matched entered search criteria.