När du går på känsla är du alltid i tid

Extraföreställning insatt den 9 maj!

När Frida Selander gör föreställning av sitt senaste album tar hon äntligen ut sin filosofiska och berättande sida. När du går på känsla är du alltid i tid är en upptäcktsfärd bland regnbågar, spindlar, trasiga krukor, strömavbrott och tårar.

Hon är som ingen annan, Frida Selander, med en röst lika förförisk som uppriktig. När hon nu släpper sitt tionde album När du går på känsla är du alltid i tid väljer hon att sjunga på svenska, och kommer närmre än vi trodde var möjligt.

Ensam med sin gitarr gör Selander en musikaliskt avskalad föreställning, där hon tillåter sig själv att fördjupa berättandet. Med rösten och texterna i fokus berättar hon historier om förgänglighet, om att öppna sitt hjärta, om det ömtåligaste i människor och om att hitta rätt nyckel till rätt dörr. Hur vi ibland måste gå till fantasin för att hitta svaren vi söker i det som kallas verkligheten.

På ett säreget vis lyckas föreställningen både prata med sin samtid och erbjuda förtröstan, genom Frida Selanders närvaro. Som en självklar stjärna på den västerbottniska musikhimlen lyser hon. I över 15 år har hon gett ut musik och jämförts med storheter som Nina Simone, Patti Smith och Jeff Buckley men hon är med sitt obestridliga och starka uttryck allra mest sig själv.

När 9 maj

Var Studion, Umeå Folkets Hus