Mödrars Manifest

I ett stort lila tält på parkeringen vid Skeppsbron (OBS! Ny plats) har Umeåborna möjlighet att ta del av höstens kanske viktigaste föreställning. Om ensamkommande i Sverige som splittrats från sina familjer och mödrar i Centralamerika som letar efter sina försvunna barn.

Varje år försvinner runt 100 000 migranter i Mexico. Många av dem tros bli kidnappade och utnyttjade för slavarbete eller trafficking – sexuellt eller för sina organ. I Sverige lever tiotusentals ensamkommande barn som i sin tur har förlorat sina familjer. Genom Mödrars Manifest vill Konstgruppen Ful sammanföra människor som delar sorgen över förlorade familjemedlemmar och som lever med hoppet om återförening. Föreställningen av Nasim Aghili med nyskriven musik av transborderbandet Quiquiriquí Coyotas (Mexico/USA) är en poetisk ritual för alla liv som inte värderas och vars sorger därmed osynliggörs.

Inför valet 2014 skapade Konstgruppen Ful kabarén Europa Europa i samarbete med The Knife för alla som tyckte
att asylrätten skulle värnas och migranter hyllas. Valåret 2018 turnerar de med uppföljningen Mödrars Manifest först i Sverige och Europa för att sedan fortsätta i Nord- och Centralamerika 2019.

Biljettpris: välj efter plånbok 100 kr, 150 kr, 200 kr, 250 kr.

När 26 augusti

Var Parkeringen på Skeppsbron

Genre Föreställning, Musik, Teater

Längd 70 min