Minor Miracles

Baren är öppen från kl 18.30
PRESSKLIPP
Inte bara roligt, utan fenomenalt! Ystads Allehanda
A truely magical and beautiful performance. These two will leave you gasping in awe and in uncontrollable laughter... Edinburgh Fringe Festival

Han är en gentleman på luffen med extraordinär fingerfärdighet. Hon har kallats trolleriets enfant terrible. I Minor Miracles möts de på en mysteriedoftande teater i kulörta lyktors sken.

Titeln Minor Miracles betyder ”små mirakel” och det är där fokus ligger i föreställningen. De små sakerna i livet får bli stora med fingerfärdighet som utgångspunkt. Nilsson och Caper söker sig tillbaka till kärnan i trolleriet; att låta snabba fingrar överraska mer än bländande rekvisita. Såpbubblor förvandlas till svävande glaskulor och kaniner trollas upp ur hattar. Allt med en verklig närhet till publiken där alla är en del av samma magiska vardagsrum.

Malin Nilsson är född bland trolleriprylar på Skillinge teater på Österlen – som också är hennes hemmascen. Charlie Caper, ursprungligen från Malmö, har intresserat sig för varietékonster sedan barnsben. I vuxen ålder övergav han jobbet som dataprogrammerare och har sedan dess levt på sitt trolleri.

Var och en för sig har de en mängd priser och meriter. Charlie Caper blev känd för en större publik när han vann TV4s Talang 2009. Samma år tog han hem VM-silver i magi i Peking. Malin Nilsson har vunnit både de svenska och nordiska mästerskapen i trolleri. Hon har spelat 120 föreställningar på ”The Magic Castle” i Hollywood – en av världens mest prestigefyllda magiscener som hon drömt om att spela på sedan hon var liten.

2016 vann Malin Nilsson och Charlie Caper tillsammans pris för bästa magi på scenkonstfestivalen Adelaide Fringe i Australien för just Minor Miracles.

– Jag tror att vi har samma smak på trolleri. Det är kanske därför vi fungerar så bra tillsammans i en föreställning. Vi gillar båda saker som inte är för övertydliga eller som man blåser upp för mycket, säger Malin Nilsson till Skånska dagbladet. Den magiska duon har tillsammans spelat närmare hundra föreställningar på Kristallpalatset i Leipzig och i somras gav de tjugo publikhyllade shower av Minor Miracles på The Edinburgh Fringe Festival.

– Jag känner att det är världsklass nu. Man skulle kunna ta den till West End eller Broadway. Föreställningen känns unik och det är jag stolt över, säger Charlie Caper i samma tidning.
Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 150 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 31 oktober

Var Studion, Umeå Folkets Hus

Genre Show

Längd ca 1 timma, 50 minuter (Paus)