Medborgarbandet

Stjärnspäckad politisk kabaré med humor och extravagans!

Vad innebär det att vara medborgare? Måste man vara medborgare? Har man bara rättigheter eller har man också skyldigheter?

Medborgarbandet, med bland annat Nina Persson (The Cardigans) och Kristin Amparo, önskar ge hopp och framtidstro till Sveriges väljare under valåret 2018. I denna rykande aktuella föreställning levererar de sylvassa dramatiska texter med humor, extravagans och engagemang. Ett tiotal medverkande bidrar till myllret på scenen med ett liveband och artister, kända och okända, med viljan att lyfta kollektivet. Det är good old entertainment.

Medborgarbandet är en nusvensk rörelse med viljan att starta samtal om demokrati, medborgarskap och vikten av att bry sig om samhället. Syftet är att uppnå engagemang och deltagande. Bakom initiativet står Gudrun Hauksdottir och Nina Persson. Inspirationen till Medborgarbandet kommer bland annat från den politiska New York-gruppen The Citizens Band, som Nina Persson var en del av i flera år.

Våren 2018 spelades Medborgarbandets föreställning Vinnaren tar allt på Malmö Stadsteater och fick fantastiska recensioner.

Pressklipp
Jag lämnar Hipp alldeles lycklig Skånska Dagbladet

Rapp kabaré
 Dagens Nyheter

Genomsyras av strålande bra musik
 Ystads Allehanda

Generositet, konstnärlig lyhördhet, humor och kulturell mångfald Svenska Dagbladet

När Medborgarbandet nu turnerar med Riksteatern blir det med en Best of-version av den hyllade Vinnaren tar allt, ett samarbete mellan Medborgarbandet och Malmö Stadsteater, som spelades under våren 2018.

När 25 augusti

Var Idun, Umeå Folkets Hus

Genre Musik

Längd 50 min

Arrangör Umeå Teaterförening och Umeå kulturförening Humlan

Medverkande
Kapellmästare: Oscar Johansson, Nina Persson, Kristin Amparo, Kanyi Mavi, Angelica Radvolt, Sakib Zabbar, Laszlo Dancs, Amanda Savbrant, Nadia Hamouchi, Oskar Humlebo, Dennis Lyxzén m.fl.

Konstnärligt team
Idé: Nina Persson & Gudrun Hauksdottir
Regi: Hugo Hansén
Scenografi och kostym: Helle Damgaard
Koreograf: Ambra Succi

Text och musik
Gertrud Larsson, Åsa Asptjärn, Athena Farrokhzad, Felicia Mulinari, Nina Persson, Anna Kölén, Emil Jensen, Jenny Wilson, Conakry, Thomas Öberg, Kristin Amparo, Kanyi Mavi, Panda da Panda, Oscar Johansson, Mattias Joko, Alexander Wiebelt, m.fl.

lördag 25 augusti

kl 19:00 - Idun, Umeå Folkets Hus