Mattias Alkberg - Alla är sämst

Umeå Teaterförening presenterar stolt turnéfinalen av Mattias Alkbergs föreställning Alla är sämst!

Alla är sämst är en två timmar lång musikföreställning av och med Mattias Alkberg. Två akter där Alkbergs musik från sina 15 år som soloartist löper som en röd tråd.

Alla är sämst handlar om tiden. Inte bara samtiden utan tiden som kontext, som begrepp och som argument. Finns tid? Finns kronologi? Vad är frihet? Vad är fångenskap? Vad är livet?

Det handlar också om ensamheten, sportkillarna, kulturtanterna, grannarna, vännerna, familjerna, maskinerna, borgarna, hajarna, vargarna, borgarna, klackarna, lönerna, drönarna, stjärnorna och så vidare och så vidare. Om att skriva ut och bort sig själv, allmängiltiggöra.
Och om musiken såklart. Att lyssna och känna sig lyssnad på.

– Jag är ingen van krogshoware. Fast vem är det. Jag är ingen särskilt van showare överhuvudtaget. Det här är ingen självbiografisk retrospektiv som spänner från Luciavakan på Tunaskolan 1980, då jag spelade live med egna låtar första gången, fram till dags dato. Jag berättar inte om mig själv. Fast den som inte berättar om sig själv berättar ju just det om sig själv i alla fall, säger Mattias Alkberg

Mattias Alkberg och hans band delar scenen med skådespelaren Kristine Gulbrandsen. Manus är skrivet tillsammans med Linda Wincent som också står för regi. Bandet består av Anton Alamaa, Kalle Nyman, Elin Sundström och Jonathan Lundberg.
Föreställningen är en samproduktion mellan Teg Publishing, United Stage och Norrbottensteatern. De första kvällarna äger rum i Alkbergs hemstad Luleå för att sedan tas på en turné ute i landet för sammanlagt 20 speltillfällen.

Mattias Alkberg är artist och poet. Han har sedan 1992 släppt 28 album och åtta böcker. Tidigare har föreställningarna Mattias Alkbergs Begravning och Personer satts upp på bland annat Dramaten och Orionteatern. Med Alla är sämst tar Alkberg för första gången ett samlat grepp på hela sitt musikaliska verk.

När 15 december

Var Vävenscenen