Maken

I Ninna Tersmans dramatisering av Gun-Britt Sundströms klassiska kultroman Maken träffas Martina och Gustav som nyblivna studenter vid Stockholms universitet.

Mot en fond av studentdemonstrationer och intellektuella diskussioner kämpar de med att försöka hålla ihop sitt förhållande. De är bästa vänner, men hur ska de kunna få sitt förhållande att fungera när behov och ideal skiljer sig åt? Kan de leva i en öppen relation, flersamhet, eller förtär svartsjukan dem då? Ska de gifta sig, eller vara kamrater? Bara ses och ha sex? Leva ihop utan sex? Hur kommer det sig att de inte kan hitta ett sätt där båda kan vara lyckliga ihop samtidigt?!

Boken Maken gavs ut 1976 och har sedan dess blivit något av en klassiker som lästs och citerats av många generationer. Handlingen utspelar sig under sju års tid med start 1967. Gun-Britt Sundström kallade själv boken för en förhållanderoman och den har av många beskrivits som en relationsbibel.

Under det sena 60-talet och det tidiga 70-talet som fritt och utlevande var äktenskap mellan unga människor väldigt vanligt. Vilket för många i senare generationer inte överensstämmer med bilden/ idén om hippiegenerationen.

När 15 oktober

Var Idun, Umeå Folkets Hus

Genre Teater

Längd 2 timmar, 30 minuter (Paus)