Lunch- / middagsteater - Lady Day

Lunch/middag ingår i biljettpriset. Bordservering lunch kl 11.20 och middag kl 17.20. Vid middagsföreställningen är även baren öppen.
Specialkost
Vill du ha särskild kost så ange vänligen det vid boknings-/köptillfället. Hörhjälpmedel finns.
PRESSKLIPP
Som skådespelarprestation är det enastående och jag vet inte vem som kunde ha gjort rollen bättre. Det finns en så självklar naturlighet i agerandet och scennärvaron går nästan att ta på. Västerbottens Folkblad

Västerbottensteaterns Lady Day om Billie Holiday är en favorit i repris. Föreställningen hade premiär 2015, hundra år efter att Billie föddes. Den fick ett varmt mottagande med idel lovord både från publik och recensenter. Bara i Umeå har den spelats för sju fulla hus.

Billie Holiday räknas till en av de största jazzsångerskorna någonsin. Hon började tidigt sjunga på olika småklubbar och som artonåring spelade hon in sin första skiva med Benny Goodman. Den blev en hit som gjorde att hennes karriär snabbt tog fart. Med sin karakteristiska röst och unika sångstil har Billie Holiday, eller Lady Day, som kom att bli hennes smeknamn, influerat musiker världen över.

Fransesca Quartey gestaltar Billie Holiday och berättar om ett liv fyllt av jazz, men också kamp, kampen för att bli behandlad som fullvärdig medborgare i en tid av rassegregation och förtryck.
Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 150 kr (50 kr t.o.m. 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på www.scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum

När 30 – 31 oktober

Var Studion, Umeå Folkets Hus