Live på Bio - Rigoletto

Direktsänt från Met, Bolsjoj och Kungliga Operan

Fantastisk musik, stora känslor, underbara röster och praktfull scenografi. Superstjärnor i sina paradroller eller i nya utmaningar. Direktsänd opera och balett från New York, Moskva och Stockholm.

Hertigen av Mantua roar sig på folkets bekostnad. Han skändar kvinnor och uppmuntras av sin narr Rigoletto. Men i denna den mörkaste av Verdis operor från 1851 är Rigoletto också en överbeskyddande far till dottern Gilda. Och hon längtar ut i världen. I Kungliga Operan och Sofia Jupithers uppsättning kretsar handlingen kring män med makt och utsatta kvinnor i en värld där rädslan dominerar. Sofia Jupither är även en uppskattad teaterregissör och har bland annat regisserat Episod av Lars Norén som spelas i höst. Rigoletto bjuder på en rad av Verdis mest kända arior och duetter där hertigens aria La donna è mobile kanske är den mest kända.

Föreställningen textas på svenska.

Biljettpris: 275 kr, Scenpass eller medlem i Norrlandsoperans vänner 235 kr, student 190 kr. Priset inkluderar kaffe med kaka. Fri garderob. Förköp: Biljettcentrum.com. Biljetter som köps på plats inför föreställningen 300 kr.

Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 150 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 1 december

Var Miklagård, Umeå Folkets Hus

Genre Live på Bio, Opera

Längd 2 timmar, 20 min (Paus)

Arrangör Umeå Folkets Hus, Norrlandsoperans vänner & Umeå Teaterförening

Dirigent Ej fastställt
Regi Sofia Jupither
Scenografi Erlend Birkeland
Kostym och mask Maria Geber
I rollerna Leonardo Capalbo, Karl-Magnus Fredriksson, Ida Falk Winland, John Erik Eleby, Katarina Leoson, Susann Végh, Kristian Flor, Anton Eriksson m fl.

lördag 1 december

kl 15:00 - Miklagård, Umeå Folkets Hus