Live på Bio - Karmelitsystrarna

Storslagen opera i närbild

Fantastisk musik, stora känslor, underbara röster och praktfull scenografi. En vår fylld av förtärande passion, våld och svartsjuka. Men också av spirande kärlek, självuppoffring och martyrskap. Direktsänd opera från Metropolitan i New York.

Francis Poulencs opera Karmelitsystrarna bygger på verkliga händelser under franska revolutionens skräckvälde. I Mets uppsättning av detta mästerverk om tro och martyrskap gör Isabel Leonard den unga novisen Blanche de La Force, mot finska Met-legenden Karita Mattila som första priorinnan. Blanche är dotter till en markis och novis i karmelitklostret. Under revolutionen anfalls klostret och nunnorna fördrivs. Blanche flyr till faderns slott, men det är nedbränt och fadern avrättad. Hon förklär sig till bondflicka för att överleva och när hon får höra att de andra nunnorna dömts till döden beger hon sig till avrättningsplatsen.

Föreställningen textas på svenska.

Biljettpris: 275 kr, Scenpass eller medlem i Norrlandsoperans vänner 235 kr, student 190 kr. Priset inkluderar kaffe med kaka. Fri garderob. Förköp: Biljettcentrum.com. Biljetter som köps på plats inför föreställningen 300 kr.

Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 150 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 11 maj

Var Miklagård, Umeå Folkets Hus

Genre Live på Bio, Opera

Längd 3 timmar, 29 min (Paus)