Klubb Fanny: PK-fittan

PK-fittan talar ut

Det är ett hårt jobb men någon måste göra det. Återvinna, handla ekologiskt, ge tiggarna en slant. Det är tur att PK-fittan finns. Föreställningen inleds - naturligtvis - med en inkvoterad hen från orten presenterad av Fanny Stand Up.

Hon syns lite överallt, skådespelaren och ståuppkomikern Elina Du Rietz. I humorprogram som Solsidan, Partaj, Boymachine, Sommaren med släkten och som glassbolagskvinnan i den högtflygande dansscenen med Mikael Persbrandt i Tårtgeneralen. Nu ger hon sig ut på vägarna på egen hand i egna ståuppföreställningen PK-fittan.

Hur är det egentligen att vara politiskt korrekt? Elina Du Rietz reder ut begreppen. I sin första soloshow blandar hon stand up med skådespeleri. Hon rannsakar sina egna fördomar men väver också ihop showen med karaktärer från huset där hon bor. Fast får man egentligen härma andra när man är PK?

– Det är mycket att stå i som PK-fitta. Jag försöker göra allting rätt, återvinna, handla ekologiskt, skänka pengar till behövande, prata med flyktingar och köra gasbil. Men det är ju också sjukt jobbigt att behöva tänka på varenda grej man köper, är den ekologisk, giftfri, djurtestad, säger Elina Du Rietz.

Fanny Stand Up startades på initiativ av Tora Larsson som ett projekt hos Umeå Teaterförening 2016. Sedan dess har Fanny Stand Up gjort succé med sina kurser och klubbar. Under 2018 togs konceptet ut på turné i Västerbotten och Norrbotten. Fannys ambition är att få norra Sverige att blomstra av humor och dessutom skapa en jämställd, sjysst stand up-scen för alla. På klubb Fanny möts nya rookies och professionella komiker under de bästa förutsättningarna för en rolig kväll. Från och med 2019 bildar Fanny Stand Up en egen förening och resan fortsätter!

PRESSKLIPP

… en så pass driven skådespelare att hon hela tiden lurar in en på villovägar för att sedan – pang – drämma till med en exakt tajmad och oväntad poäng i pannan.
DAGENS NYHETER

En större scen till pk-fittan, tack DAGEN NYHETER