Kejsarn av Portugallien

Klara Fina Gulleborg. Den fattige torparen Jan i Skrolyckan döper sin dotter efter självaste solen. När han håller henne första gången slår hjärtat så hastigt.

Selma Lagerlöf skriver:
– Kära ni, sa han till barnmorskan, lägg hanna här, å känn efter! Jag tycker, att hjärtat slår så konstigt.
– Det är riktig hjärtklappning, sa barnmorskan. Kanske att ni brukar ha så ibland?
– Nej, jag har aldrig haft det förr, försäkrade han. Aldrig på det här sättet.

När nye godsägaren hotar att ta stugan ifrån Jan och Kattrina erbjuder sig dottern Klara, nu 17 år, att åka till Stockholm för att tjäna ihop till betalningen. Rykten börjar gå om att hon prostituerat sig. Jan går in i en fantasivärld där dottern är kejsarinna av Portugallien, ett paradis utan sociala orättvisor. Han slutar anpassa sig till hembyns sociala hierarkier och tar plats – han är ju Kejsaren av Portugallien.

Dramatikern Lucas Svensson har bearbetat Selma Lagerlöfs roman från 1914. Hon baserade romanens karaktärer på gestalter ur sin barndom och Jan på en stackars gubbe som sörjde sig galen av längtan efter sin dotter skriver hon i ett brev.

Riksteaterns husregissör Carl Johan Karlson, som de senaste åren regisserat Dimensioner, Skimrande vattnet och Katt på hett plåttak för teatern, står för regin. Han har länge velat göra Kejsarn av Portugallien på scen.
– Den träffade mig rakt i magen och min första reaktion var att den handlar ju inte alls bara om den här enorma faderskärleken som Jan känner för sin dotter. Jag tänkte på att den också handlar om att vara ung, att ha drömmar om en annan plats, ett annat liv och om att kliva in i en vuxenvärld, säger han.

Han är själv uppvuxen med en ensamstående mamma och erfarenheten av att det inte finns några pengar.
– Den är en extremt modern iscensättning av den desperation och nöd som finns hos människor som helt saknar medel. Det finns ett parti i texten där Kattrina säger: Vi har inga pengar. Vi kommer bli vräkta. Det var nånting som jag kände igen så himla mycket från att jag var liten och min mamma sa: Vi har inga pengar, säger Carl Johan Karlson.

ÅSKÅDARSKOLAN
Efter föreställningen sker Åskådarskolan i samarbete med Kritiklabbet. Tillsammans med kritikern Ylva Lagercrantz Spindler och en representant från uppsättningen diskuterar vi det verk vi just har sett. I Åskådarskolan går det att vara publik och kritiskt tänkande, objekt och subjekt, på en och samma gång. Mer om Åskådarskolan här.

När 25 april

Var Väven

Genre Teater

Längd 2 timmar 40 minuter (Paus)

Arrangör Umeå Teaterförening, ABF

Medverkande Niklas Falk, Lovisa Onnermark, Lia Boysen, Bill Hugg, Marika Holmström, Mårten Andersson och Carlos Romero Cruz.
Manus Lucas Svensson efter Selma Lagerlöfs roman
Regi Carl Johan Karlson

onsdag 25 april

kl 19:00 - Väven

Biljettsläpp 25 januari

Studerande: 230 kr

Ungdom: 125 kr

FATTA! med Cleo och JUCK

FATTA FT CLEO & JUCK PREMIÄRFEST x 19 JANUARI X HUNDRA

Bolsojteatern - Romeo och Julia

Lunchteater - Legender

Bacchae – prelude to a Purge

Metropolitan - Tosca

31 jan – 26 apr

Klubb Fanny

2 – 3 feb

De redan frälsta

4 feb

William Spetz - Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?

9 feb

MaMa Dada

10 feb – 21 apr

Glupahungern

14 feb

Sincerely Solo

14 feb – 25 apr

Åskådarskolan

19 – 20 feb

Lunch- / middagsteater - Världens bästa Allan!

28 feb

2 solon av Alma Söderberg

12 – 13 mar

Lunch- / middagsteater - Vemodiga vulkanutbrott