Jessica and Me

Ett sceniskt underverk

Jessica, Pina and me skulle den också kunna heta. Denna humoristiska och intelligenta enmansföreställning baserad på Cristiana Morgantis 20 år som solist i Pina Bauschs legendariska danskompani.

I vit tyllklänning och livsfarligt röda stilettklackar bjuder Cristiana Morganti in oss till sitt fascinerande universum. Likt en virvelvind briserar hon till Iggy Pops låt Lust for life för att sedan rasa ihop till en hög av muskelvärk. Två sidor av dansarens liv – den fysiska glädjen och priset som kroppen får betala.

Med humor, respektlöshet och enastående tajming skildrar Cristiana Morganti sin karriär. Formen kan beskrivas som en självbiografi kamouflerad till en dialog mellan henne och det påhittade alter egot Jessica. Hon återger de första stegen i balettklass och de oändliga timmarna i repetitionssal. En solists situation i världens mest berömda kompani.

Cristiana Morganti har som medlem i Tanztheater Wuppertal också medverkat i Pedro Almodovars film Tala med henne (2001) och i Wim Wenders dokumentärfilm ”Pina” (2011) om Pina Bausch. Just nu är Cristiana gästprofessor i Paris och hon undervisar också i Rom.

Produktion il Funaro - Pistoia (Italy) in collaboration with Fondazione I Teatri – Reggio Emilia (Italy). Presenteras genom Dansnät Sverige.

En timme innan föreställningen bjuder Norrlandsoperan på ”Dansmingel” med bubbel och smakprover ur Umeås lokala dansutbud.

Pressklipp

Jessica and me är en härligt charmig, lättsamt intelligent och rolig föreställning av och med ett sceniskt underverk som likt sin läromästare intrikat självklart väver samman ord och rörelse…  Dagens Nyheter

Jessica and Me is an honest, intelligent, comic tale about an aging dancer still consumed by a lust for life. The Examiner

När 19 september