Hotel Paradiso

Stor komedi utan ord

Publiken skriker av entusiasm, folk stampar fötterna och, när allt är slut, står de på sina stolar som om de vill tacka skådespelarna för den gåva de just har fått. BERLINER ZEITUNG

Utan ett ord, med fysisk teater och masker skapar Familie Flöz stor komedi med en anstrykning av makaber melankoli. Det Berlinbaserade kompaniet är på ständig internationell turné och deras föreställningar hyllas över hela världen.

I Familie Flöz Hotel Paradiso råder ett bedrägligt lugn. Det lilla familjehotellet på den anrika bergsorten har sett sina bästa dagar, men den gamla damen och hennes familj gör sitt bästa för att hålla skenet uppe och gästerna nöjda. Sonen drömmer om den stora kärleken samtidigt som han och hans syster kämpar om makten över hotellet. Städerskan har långa fingrar och djupa fickor men ett större problem är kocken, ständigt redo med köttyxan. Det första liket sätter igång en osannolik kedja av fatala händelser. Djupa avgrunder öppnar sig bland de dimhöljda bergen.

Tyska Familie Flöz ordlösa fysiska humor och masker skapar ett väldigt speciellt förhållande till rollfigurerna och ett uttryck som – kanske paradoxalt – närmar sig dockteater. Uppsättningarna har mejslats fram genom otaliga improvisationer där fysiska konflikter blir utgångspunkt för dramatiska situationer. De stumma maskerna kommer in när grundmaterialet är klart och formar uppsättningen på ett sätt som liknar arbete med text. Att täcka ett levande ansikte med en orörlig mask för att skapa en rollfigur är både inspirerande
och utmanande för skådespelaren men också för åskådaren som blir medskapare och är den som slutligen fyller maskerna med innehåll.

Flöz har sina rötter i utbildningen för fysisk teater i Folkwang-Hochschule i tyska Essen. Gruppen bildades 1994 och har redan från sina första år turnerat internationellt – till dags dato i 34 länder. Hotel Paradiso har gjort stor succé runt om i hela världen inte minst på Fringefestivalen i Edinburgh 2015 där den spelade i tre veckor för utsålda hus.

Sverigeturnén görs med stöd av Riksteatern. En samproduktion av Familie Flöz, Theaterhaus Stuttgart, Theater Duisburg.

PRESSKLIPP

"Worldless and yet somehow so expressive, full of yearning and yet also filled with joy; this is splendid and immensely skillful character comedy" THE GUARDIAN

"En skapelse av stor poetisk kraft som länge skall bli ihågkkommen" EL MUNDO

När 24 mars