Heliga Birgittas leende

Hösten 2017 hade Hans-Ola Stenlunds Heliga Birgittas Leende premiär i en medeltida borg några mil utanför Rom. Föreställningen fick ett fint mottagande, inte minst Svante Henrysson som i föreställningen framför egenkomponerad musik. Ett år senare är det dags för nypremiär i Studion hemma i Umeå. Följ med på en fängslande resa till 1300-talets Rom.

Fascinerande, fängslande och färgstark. Birgitta är kanske Sveriges mest inflytelserika och omtalade kvinna – genom tiderna. Hon var åttabarnsmor och en av landets rikaste kvinnor, som flyttade till Rom där hon blandade sig i den europeiska storpolitiken. Hon kritiserade biskopar och påvar på ett sätt som kunde kostat andra livet. Hennes uppenbarelser räknas till en av den medeltida litteraturens stora gärningar.

I föreställningen framför Svante Henryson sin egen komponerade cellomusik. Hans-Ola Stenlund tar oss med till 1300-talets Rom gestaltat med bildprojektioner av Mikael Tannemyr.

OBS! Eftersamtal på Birgittadagen 7 oktober med specialinbjudna gäster.
Moderator är Kyrkoherde Kenneth Nordgren, Inger Boman, präst med engagemang bl a inom Kvinnor i Svenska kyrkan samt Jonas Carlquist, Birgittaforskare vid Umeå universitet.
Den 7 oktober år 1391 helgonförklarades Birgitta Birgersdotter och blev den Heliga Birgitta. Sedan dess har det varit Birgittas namnsdag och den internationella Birgittadagen.

När 6 – 7 oktober

Var Studion, Umeå Folkets Hus