You're being redirected to Ticnet

We hope the booking went well!

Your browser is blocking pop ups

Open in browser

Helheten

Dokumentär musikal om att höra till

Koreograf Tove Sahlin gör en rykande aktuell föreställning för både vana och oerfarna dans- och teaterbesökare. Nyskriven musik, ljud, dans och gemenskap är delar av ett verk om att höra till – trots allt. Urpremiär i Umeå.

Helheten är en föreställning att ta på, lyssna till, delta i och uppslukas av. Är det viktigt för en människa att känna sig hel, eller är det viktigare att vara en del? Verket bygger på en mängd intervjuer med läkare, nunnor, lydiga och olydiga, nuckor, rektorer, mammor, ensamma och flersamma. Alla bjuder de in till funderingar kring begreppet helhet.

I föreställningen är publiken helt central. Lysande kuber, besjälade av de intervjuades röster, vandrar runt mellan åskådarnas händer. Rösterna ackompanjeras av fyra artister som genom musik, poesi, dans, lekfulla ritualer och smärtsamt vacker stämsång försöker hitta en gemenskap där var och en har en aktiv roll att spela.

Helheten är en slags dokumentär musikal, ett koreograferat resonemang om läget just nu och våra framtidsdrömmar. Ett slags träningsläger för våra sinnen, där åskådarna får en chans att pröva hur det känns att vara del av något större. Bakom verket står Riksteaterns huskoreograf Tove Sahlin som skapade det bejublade verket DNA – Dansa Nära Anhörig för Backa teater i Göteborg hösten 2018.

When 10 October

Where Vävenscenen

Price 95 - 190 kr

Genre , Dance, Music, Musical, Theater, Word

Length Ca 1 h 20 min

Organizer Umeå Teaterförening och Folkuniversitetet

Koreografi Tove Sahlin
Komposition Maria Johansson Josephsson
Medverkande David Sigfridsson, Destiny af Kleen, Ellen Söderhult, Maria Johansson Josephsson och Mårten Andersson

31 Mar

La Galerie

17 Dec

1900 – En audiovisuell föreställning

No events matched entered search criteria.