Förvandlingen

En makalös metamorfos

I denna fullfjädrade och fysiska tolkning av Kafkas klassiker Förvandlingen undersöks vad som händer när familjelivets perfekta fasad spricker.

Gregor Samsa vaknar upp en morgon och upptäcker att han har förvandlats till en jättelik insekt. Hans mamma, pappa och syster är utom sig. Gregor har varit familjens stöttepelare och försörjare men i sin nya skepnad kan han inte längre arbeta. Föräldrarna och systern får nu ta sig an jobb, hushåll och skulder medan det som en gång var deras son och bror klättrar på väggarna i ett förseglat pojkrum.

Med hög igenkänningsfaktor och finurlig humor skapar den finlandssvenske koreografen, dansaren och regissören Carl Knif en originell och fysisk tolkning av Kafkas absurda novell Förvandlingen. I fokus står inte bara Gregors, utan hela familjen Samsas, plågsamma metamorfos. Hur mycket kan ens nära och kära förändras innan vi slutar känna igen och älska dem? Hur långt är vi villiga att gå för att skydda oss mot det annorlunda och obekanta? Hur mäter vi en människas värde?

I Knifs utsökta version är koreografin central. Instängd i sitt rum rör sig skådespelaren Patrick Henriksens Gregor akrobatiskt upp och ner längs fönster och väggar. Skickligt balanserar han på möblemanget, skenbart klumpigt. Här är det inte orden, utan kroppen, som främst beskriver förändringen. Tillsammans med skådespeleri, scenografi, kostym, ljus och ljud blir Förvandlingen till en imponerande helhet.

Kafkas surrealistiska mardröm iscensattes med enorm framgång våren 2016 och fick bländande recensioner. Föreställningen, som dramatiserats av Christoffer Mellgren, gick för utsålda salonger på Svenska Teatern i Helsingfors och var samma år del av det högklassiga programmet under scenfestivalen Tammerfors Teatersommar.

Föreställningen spelas på svenska i Umeå.

PRESSKLIPP
Carl Knifs koreografi är utsökt, full av snillrika detaljer, och njutningsfull som helhet. HUFVUDSTADSBLADET

Förvandlingen är närapå en fulländad föreställning. NY TID

Faktum är att jag sällan sett en mer drabbande tolkning. SVENSKA YLE