For the Sky not to Fall

En dröm, en rit, en dans för att himlen inte ska falla ner. I Lia Rodrigues koreografi delar publiken och de tio dansarna samma golv – och samma jord.

En stark doft av kaffe är det första som möter publiken i höstens kanske häftigaste dansföreställning. Den brasilianska koreografen Lia Rodrigues har skapat en upplevelse för alla sinnen, ett gemensamt rum mättat med rytm, dofter och färger. I For the Sky not to Fall delar de tio dansarna och publiken samma golv, i en föreställning som kan beskrivas som en dröm, en rit, en hyllning till solen och till regnet, och ett ifrågasättande av vårt sätt att utnyttja vår jord. Med dansen som överlevnadsstrategi söker dansarna vägar att leva och att överleva i vår upp och nedvända värld. Tillsammans dansar de för att himlen inte ska falla ner.

Koreografen Lia Rodrigues har ett starkt socialt engagemang och är en av drivkrafterna bakom ett konstcenter i favelan Maré i Rio de Janeiro. Här undervisar och bedriver hon ett konstnärligt utvecklingsarbete när hon inte håller workshops och seminarier runt om i världen. Med For the Sky not to Fall fortsätter NorrlandsOperan och Umeå Teaterförening traditionsenligt att i början av höstsäsongen presentera en internationell spektakulär akt. Tidigare har vi sett verk av bland andra Akram Khan och Sidi Larbi Cherkaoui.

Dansmingel med Brasilientema 13 sep från kl 18.00, NorrlandsOperan
Lunchsamtal om konst och kultur i Brasilien 14 sep kl 12.00, Hamnmagasinet
Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 150 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 13 – 14 september

Var Black Box, NorrlandsOperan