Fauna

Djurisk bra cirkuspoesi

På andra sidan den tunna gränslinjen mot djurriket myllrar paradisfåglar, trollsländor, reptiler och spindlar i ett nyansrikt samspel. Det förtrollande, lekfullt och mycket vackert.

De kommer från hela världen men möttes på Dans- och cirkushögskolan i Stockholm. Fem akrobater som tidigare turnerat med några av världens främsta cirkuskompanier som kanadensiska 7 Fingers och australiska Gravity & Other Myths, har nu bildat ett eget kompani.

Fauna är det samlade djurbestånd som förekommer inom ett visst område, i en viss miljö eller under en viss tidsperiod. Här omvandlar akrobaterna sina kroppar till paradisfåglar, spindlar, reptiler, lemurer och grodor. Här finns ömsesidigt beroende, sublim intimitet, djup harmoni men också jakt, våld och försvar av det egna reviret. Här är gränsen mellan människa och djur tunn.

Gitarristen Geordie Little målar live på scenen fram majestätiska ljudlandskap, olycksbådande och glädjefyllda. Han kommer från Australien men är Berlinbaserad och har gått från att spela på gatan till att turnera Europa runt som solomusiker.

– Nu är det dags för nästa kapitel … försöka spela samtidigt som akrobater försöker att inte falla över mig, säger han.

Några av akrobaterna, som Daniel Cave-Walker och Imogen Huzel, har en bakgrund som tävlingsgymnaster men saknade det personliga uttrycket. I cirkusen hittade Huzel en värld där hjärnan fick löpa fritt. Enni Maria Lymi, som började med cirkus som nioåring i Finland, strävar efter ett fritt förhållningssätt till sin trapets. Matt Pasquet tog vägen via kung fu och martial arts in i cirkuskonsten medan Rhiannon Cave-Walker började med cirkus som fyraåring i Australien.

Fauna har tilldelats flera priser och fått strålande recensioner. En kritiker uttryckte det som om det kändes som att häda när man applåderade, som att man gjorde intrång i dessa majestätiska varelsers värld.

Pressklipp

Clapping almost felt like blasphemy; an incursion into the environment of these majestic creatures. … Fauna is more than a sum of its parts; it is a synergy of dynamic and creative forces that is as beautiful as life itself. Scenestr, Australien

I am still buzzing at the sheer athleticism of the acrobats, the beauty of what they were able to express with their bodies, and the mesmerising soundtrack. Play & Go Adelaide

At times I forgot to marvel at their superhuman skills, so completely did they give in to their animal natures. Great Scott!

This event is spectacular, I repeat: SPECTACULAR! I guarantee this will be one of the major hits of Edinburgh Fringe 2017. Edinburghguide.com

När 17 oktober

Var Idun, Umeå Folkets Hus

Genre Cirkus, Föreställning, Show