Ett dockhem 2

Marie Göranzon kommer inte att medverka i kvällens föreställning av Ett dockhem 2 på grund av sjukdom. Hon kommer att ersättas av en av våra favoritskådespelare på Stockholms Stadsteater/Kulturhuset - Gunilla Röör. Gunilla har arbetat som regiassistent på föreställningen och känner den väl. Hon medverkar i kostym, hon finns och rör sig på scenen och läser Maries repliker. Regissör Philip Zandén som även spelar maken Torvald berättar innan föreställningen om förutsättningarna så att du som publik kan skapa dig bild av det som väntar.
Info om Gunilla Röör: Stockholms Stadsteater/Kulturhuset och PMJ Artistgruppen

Har du redan köpt biljetter så löser vi tillbaka dem om du inte önskar se föreställningen i detta format. OBS återköp gäller den närmaste månaden fram t.o.m. 19 juni.

Gör så här för återköp:
Kommer du ikväll har vi öppet på Biljettcentrum 18-19.00, annars gäller vanliga öppettider på Biljettcentrum (må-fr 12-14.00 samt to 17-18.00). Har du köpt biljetter över disk på Biljettcentrum då gör du återköpet På Biljettcentrum men har du köpt biljetterna över nätet då är det smidigast att mejla in dem till boka@biljettcentrum.com så får du pengarna på det konto som du betalt från. Biljetter som du köpt över nätet kan även återköpas på Biljettcentrum.

Giganter möts i nytt dockhem

Marie Göranzon och Helena Bergström ger nytt liv till karaktärerna i Ibsens kvinnosaksdrama i Ett dockhem 2. Nora gör comeback i hemmet hon lämnat och i mötet med familjen konfronteras hon med sina vägval.

Slutet på Henrik Ibsens mästerverk Ett dockhem från 1879 är klassiskt: Nora går ut genom hemmets dörr och lämnar man och barn för att söka sin frihet. Nu kliver hon tillbaka över tröskeln, och in på scenen, i den amerikanske stjärndramatikern Lucas Hnaths uppföljare.

I Ett dockhem 2 har det gått 15 år sedan sist. Året är 1894 och Nora har hunnit bli en firad och framgångsrik författare. Hon skriver feministiska bestsellers om frigjorda kvinnor, inte olika henne själv. Men hon har också samlat på sig fiender.

Trots att det gått över ett decennium sedan hon lämnat maken Torvald har skilsmässan inte gått igenom och nu behöver Nora få sitt oberoende garanterat och papperna undertecknade. Hon stämmer träff med barnjungfrun Anne Marie, som tagit hand om och uppfostrat Noras och Torvalds nu vuxna barn, för att få hjälp. Snart är intrigerna igång.

I denna njutbara kraftmätning drabbar Helena Bergström, som Nora, och Marie Göranzon, som Anne Marie, samman över livsval, skuld och uppoffringar. I Lucas Hnaths nyskrivna kammarspel lever kvinnokampen upp igen, med Ibsens karaktärer placerade i nutid. Här befinner sig dottern Emmy, spelad av Matilda Ragnerstam, som längtar efter allt det som Nora gjort uppror mot. Och här finns den sorgsna och stukade patriarken Torvald, underbart gestaltad av Philip Zandén som även regisserat föreställningen. Det är rappt, intensivt och fullmatat med vass komik.

Lucas Hnaths Ett dockhem 2 gjorde succé på Broadway under 2017 och nominerades samma år till åtta Tonys. Den svenska versionen spelades på Stadsteatern i Stockholm hösten 2018 och turnerar med Riksteatern i vår.

PRESSKLIPP

Det är fantastiskt att se de två [Marie Göranzon och Helena Bergström] på scenen. KULTURNYTT

Helena Bergström gör skickligt en Nora som inser att hon aldrig kan sluta slåss. SVENSKA DAGBLADET

Philip Zandén [...] är underbar att se på scen igen EXPRESSEN