Don Quijote - Fri entré

Don Quijote på arabiska

Don Quijote och Sancho Panza. En idealist och en egoist ger sig ut på ett självpåtaget uppdrag för rättvisan. Väderkvarnar, skuggor och fagra adelsdamer väntar dem på vägen.

Världens orättvisor gör Don Quijote de la Mancha galen. På hästen Rosinante och med betjänten Sancho Panza i släptåg ger han sig ut på vägarna för att strida för de svaga och förtryckta. Ingen väderkvarn är för stor och ingen skugga för liten för riddaren av den sorgliga skepnaden och hans omutliga rättvisepatos. Sancho Panza däremot är bara ute efter den stora belöningen; att få äga en stor ö där han ska bli kung. Målet är ära, rikedom och kärlek. Don Quijote drömmer om Dulcinea, bondflickan som hans fantasi förädlar till adelsdam.

Miguel de Cervantes 1600-talsroman har lästs av generation efter generation och kommit att bli en sådan klassiker där dess figurer stigit ut ur romansidorna och lever sina egna liv. Cervantes skrev romanen efter att ha deltagit i kriget mot turkarna och suttit i fängelse i Alger. Vid hemkomsten till Spanien fick han ingen tjänst och började, desillusionerad och romantisk, att skriva. Nu gör Arabiska teatern sin version av Don Quijote på arabiska, textad till svenska.

Familjeföreställning för arabisktalande barn från 6 år och svensktalande barn från 10 år. Spelas på arabiska och textas till svenska. Fri entré.

När 2 februari

Var Ersboda Folkets Hus