Cullbergbaletten - ON THE CUSP

SVERIGEPREMIÄR I UMEÅ

En dansare, en historia. I ON THE CUSP lyfts fjorton dansare i Cullbergbaletten fram i en serie porträtt. För koreografin står tysk-österrikiske Ian Kaler.

Varje dansare i Cullbergbaletten har sin egen historia. På scenen är dansarna ofta anonyma som människor, men i ON THE CUSP lyfts de enskilda dansarna fram i en samling porträtt. Vilka är egentligen människorna i gruppen som håller dem samman och hur bygger de upp kompaniet? Vilka är de utanför scenen och hur formar det deras scenkaraktärer? Hur formar de enskilda människorna helheten? On the cusp är ett engelskt uttryck för att vara i början av en stor förändring eller mittemellan två platser eller tillstånd. Verket, som är ett kombinerat live- och videoverk, får Sverigepremiär på Norrlandsoperan i Umeå den 30 januari, direkt efter världspremiären på Tanzquartier i Wien. Uppsättningen produceras i samarbete mellan Cullbergbaletten, Tanzquartier Wien, Norrlandsoperan Umeå, PACT Zollverein Essen.

Koreograf Ian Kaler skapar för första gången ett verk för Cullbergbaletten. I ON THE CUSP ryms ett brett spektrum av känslor och projektioner. Kaler studerade gränsöverskridande konst i Wien och Samtida dans, kontext och koreografi vid Berlins konsthögskola. Han har sedan tidigare samarbetat med Jam Rostron/Planningtorock, en brittisk elektronikamusiker baserad i Berlin. Rostron/Planningtorock har också samarbetat med svenska The Knife i operan Tomorrow, In a Year för danska performancegruppen Hotel Pro Forma.
I ON THE CUSP bidrar Planningtorock med elektronisk brassmusik till ett lekfullt, berörande, modigt och dramatiskt dansverk.

För kostymdesignen står modeskaparen Stéphane Peeps, tillika afro/housedansare och koreografiassistent. Ytterligare en pusselbit i verket är ljusdesignern och filmfotografen Imogen Heath som förutom ljusdesign också ligger bakom det videoverk som utgör en viktig del av helheten i ON THE CUSP.

En samproduktion mellan Cullbergbaletten, Tanzquartier Wien, Norrlandsoperan Umeå och PACT Zollverein Essen. Ian Kaler arbetar med stöd av Wien Kultur.

Mingel från 18.00 inklusive introduktion.

När 30 januari

Var Stora Scenen, Norrlandsoperan