Cirkus Cirkör - Epifónima

Sju cirkusartister i ett gemensamt utrop

*Biljettsläpp 25 januari*

Hösten 2017 rasade #metoo-rörelsen som en löpeld över världen. Cirkus Cirkörs Epifónima, med sju kvinnliga cirkusartister på scenen, har gudinnan Ishtar, Hildegard av Bingen, Fatemeh Khavari och Tarana Burke som förebilder.

Epifónima
betyder utrop på grekiska. Det är också namnet på Cirkus Cirkörs senaste uppsättning där sju kvinnliga cirkusartister från Grekland, Kanada, Palestina, Polen, Sverige och Schweiz tillsammans med det kreativa teamet skapat ett allkonstverk inspirerat av både samtida och historiska kvinnokämpar.

2019 är det hundra år sedan kvinnor i Sverige fick rösträtt:
– Tack vare århundraden av kamp har vi fått möjlighet att skapa den här föreställningen med ett i princip helkvinnligt kreatörsteam. Varje privilegium och möjlighet som jag har idag är möjliga tack vare de som har gått före mej, säger regissören Tilde Björfors.

Precis som i Cirkus Cirkörs Wear it like a crown – om att bära sin rädsla som en krona – står norska artisten och kompositören Rebekka Karijord för musiken till Epifónima. Hon har huvudsakligen använt sig av rytmer och kvinnliga röster från olika delar av världen som sedan blandats med ensemblens egna stämmor.

Epifónima utmanar traditionella strukturer och hierarkier. Bland förebilderna finns gudinnan Ishtar som representerar både krig och kärlek, medeltidens centrala mystiker Hildegard av Bingen, religiösa Beginrörelsen där kvinnor levde i gemenskap icke-hierarkiskt och Pockettidningen R. Andra förebilder är Fatemeh Khavari som bland annat lett sittstrejken för att stoppa utvisningarna till Afghanistan och amerikanska aktivisten Tarana Burke som startade #metoo-rörelsen redan 2006 för att uppmärksamma sexuella trakasserier. En rörelse som hösten 2017 växte till en världsomfattande rörelse.

– Vi har ju redan sett vad krig skapar och vilka låsningar det leder till! I den här produktionen vill vi undersöka vad som händer om vi bryter de traditionella hierarkierna, tänker cirklar istället för räta vinklar, ser varandra i ögonhöjd istället för uppifrån och ner, och går i bredd istället för på led, säger Tilde
Björfors.

Epifónima är en naturlig fortsättning på Tilde Björfors senaste föreställningar Borders, Limits och Movements som kretsat kring gränser, begränsningar och migration.

PRESSKLIPP

Det är kreativt, vackert, ofta oväntat. Omärkligt glider det ena över i det andra. NORRKÖPINGS TIDNINGAR

Sanslösa akrobatiska nummer och ett budskap som inte går att ta miste på. FOLKBLADET

... den helkvinnliga ensamblen skapa en närmast sakral, omfamnande stämning i Cirkus Cirkörs nya verk Epifónima. SVENSKA DAGBLADET