Bernardas hus

Efter att Bernarda Albas make gått bort inleder Bernarda en åtta år lång sorgeperiod då hon låser in sig själv och sina fem döttrar i hemmet. I Tyst Teaters uppsättning är Bernarda och hennes döttrar döva. När den äldsta dottern Angustias ska gifta sig växer rivalitet och svartsjuka mellan systrarna. Innanför hemmets väggar utspelar sig en kamp mellan kärleken och tradition, ilska och avundsjuka. Utanför huset breder fascismens skugga ut sig alltmer vilket hotar döva och teckenspråk. Därför måste Bernarda till varje pris kontrollera sina döttrar.

I Josette Bushell-Mingos regi blir pjäsen högaktuell med paralleller till nationalism, kvinnlig frigörelse, förtryck och våld i dagens samhälle. På scen står sju kvinnliga skådespelare. Detta blir första gången Lorcas verk framförs på svenskt teckenspråk.

Bernardas hus är ett samarbete med Teater Manu och Teatteri Totti och kommer även att turnera i Norge och Finland. Föreställningen spelas på svenskt teckenspråk och svenska.
Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 150 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 27 september

Var Väven

Genre Teater

Längd 90 minuter