Bergman - En standup

Ingmar Bergman fyller 100 år och det firas på teaterhus och biografer runt om i Sverige. Han är konstnärsgeniet som lanserade den svenska ångesten ute i världen och förvarade sina demoner i frysen.

Bergman, en världsberömd filmskapare, legendarisk teaterregissör och enastående författare. Hans litterära gärning är inte bara omfattande utan också av oerhört hög kvalité.

Ernst Ingmar, en mytologiserad auktoritet i en patriarkal tradition. Detta jubileumsår frågar sig Anna Pettersson på vilket sätt kan vi använda oss av honom och hans verk idag? En prästson som intresserade sig för djävulen och förvarade sina demoner i frysen. Han som lanserade den svenska ångesten internationellt och vidgade definitionen av schack.

Anna Pettersson – teaterchef på Strindbergs Intima Teater – har tidigare dissekerat Strindberg i Strindberg - En standup.  Hon är som en av Sveriges mest intressanta regissörer och skådespelare van att utmana. Hon arbetar nyskapande och experimentellt och har bland annat regisserat kritikerrosade Vildanden och Hedda Gabler på Dramaten och Bernardas hus på Stockholms Stadsteater. I sin version av Fröken Julie framförde hon samtliga roller själv. Den gav henne bland annat Svenska Teaterkritikers pris samt DNs kulturpris och var mycket uppskattad av publiken när den spelades i Umeå 2012.

När 15 oktober

Var Studion, Umeå Folkets Hus