You're being redirected to Ticnet

We hope the booking went well!

Your browser is blocking pop ups

Open in browser

Bastuklubben

Ögonblicksteaterns turnerande bastu på hjul och nyskrivna föreställning Bastuklubben ångar av kvinnoliv. Ett sätt att hylla och lyfta kvinnors berättelser och förmågor. Urpremiär 11 oktober.

Tre kvinnor i olika åldrar möts i en bastu. Det har de gjort i flera år. I bastun följer de varandras liv genom nakna sanningar och svåra samtal, men också genom vardag, glädje och heta diskussioner. Sanna vill ha fler barn men sexlivet har blivit komplicerat med allt barngegg de kravlar runt i. Riita slits mellan den nya unga kärleken, tonårsbarnen och sin förvirrade mamma. Gunnel ska snart gå i pension och bävar för tomheten. Hon som levt ensam större delen av livet. Utan jobbet – hur blir det då att få dagarna att gå?

Bastuklubben handlar om att dela med sig av sitt innersta. Om skam, längtan, ensamhet, förälskelse och omsorgen om alla runt omkring. Är det systerskap – det som uppstår i nära, förtroliga relationer? Eller är systerskap en handling, att ta ställning? Vad betyder det för vår närvaro och förtrolighet att vara nakna tillsammans och att det inte finns något annat i rummet som stör?

Dramatikern Johanna Salander blev nyligen Region Västerbottens stipendiat med motiveringen "Johanna Salanders tidigare arbete genomsyras av en kunskap och en god känsla av samtiden. Hon skriver aldrig någon på näsan med sina verk utan försöker visa världen såsom den borde vara." Salander har tidigare prisats för sin hyllade föreställning Killarna som spelat över hela Sverige. Nu fortsätter hon att undersöka vänskap i sin nyskrivna föreställning Bastuklubben, här i form av systerskap och förtrolighet utifrån dambastun som rum och sammanhang. Och vi i publiken får en unik möjlighet att sitta utanför och tjuvlyssna och tjuvkika.

IKSU Spa erbjuder entré till sin anläggning för 150 kr. Erbjudandet gäller 16/10 mellan kl. 20.00-22.00 inklusive sparock, handduk och tofflor.

Klossen Ålidhem kommer Ingen Människa är Illegal (Imäi) servera vegansk buffé mellan kl. 18-21.

--------------------------

Du som definierar dig som kvinna är även välkommen att boka plats för en bastusittning som sker direkt efter föreställningen. I dambastun finns möjlighet för publik att eftersnacka, vila, andas och kanske planera för en nästa bastuklubbsträff! Begränsat antal platser och först till kvarn. Boka plats genom att skicka ett mejl till jenny.simm@ogonblicksteatern.se.

Observera att samtliga föreställningar sker utomhus, så klä dig extra varmt. Varm dryck kommer serveras till den som har med egen mugg.
-------------------------

Lämna aktuella kontaktuppgifter vid köp - arrangören behöver kunna nå alla besökare med information inför föreställningen.

When 11 – 26 October

Where Kulturbageriets uteservering, Klossen - Ålidhem, Iksu Spa - Umedalen, Ersboda Folkets Hus, Galleri Verkligheten och Konstnärligt Campus

Price 150 - 190 kr

25 May

31 May – 1 Jun

1 – 2 Nov

No events matched entered search criteria.