Backbone - Gravity & Other Myths

Nycirkus där livet hänger i en stark och skör tråd

Vad är det att vara stark? Australiensiska Gravity & Other Myths låter livet hänga i sköra trådar när inre och yttre, kollektiv och individuell styrka utforskas i en både spektakulär och avskalad föreställning.

Kroppar som hänger i sköra trådar, kroppar som levande specialeffekter, som motstånd, som scenografier på en avskalad scen, som hopprep. Australiensiska kompaniet med det talande namnet Gravity & Other Myths har tidigare tagit andan ur umeåpubliken med A simple space där, som VK:s recensent skrev; "… en stark gemenskapskänsla skapas i rummet, vi bjuds in till ett fält av både risk och högtflygande möjligheter." A simple space var gruppens andra uppsättning som fick stor internationell framgång när den spelades mer än 530 gånger på 76 festivaler och teatrar i 24 länder.

När kompaniet nu återkommer till Umeå är det med sin tredje uppsättning Backbone. Titelns bokstavliga betydelse är ryggrad men ordet används också om karaktärsfasthet – att ha ryggrad – och om något som är "helt igenom, ut i fingerspetsarna." Uppsättningen kopplar både till den bokstavliga och den bildliga betydelsen i sitt akrobatiska utforskande av vad styrka egentligen är. Hur mäter man fysisk, emotionell, individuell och kollektiv styrka?

På scenen bygger två livemusiker upp ett hypnotiskt ljudlandskap, ett rum där tio uttrycksfulla cirkusartister undersöker begreppet styrka. Styrka som kan lyfta andra – och slå ner andra. Den inre styrkan som kan handla om att uthärda, att framhärda trots yttre störningar. Att fortsätta dansa en annalkande fara till trots, men också om att söka stöd hos varandra. Styrka är en relativ storhet – om du redan bär många bördor, hur många fler orkar du bära? Och med nycirkusens konkretion: Hur mycket tyngre är den fjärde nervkittlande kroppen på dina axlar?

Backbone
synliggör osynliga, inre motstånd och låter livet hänga i en på samma gång skör och stark tråd – vår egen ryggrad.

PRESSKLIPP
… en glädje att titta på. LIMELIGHT MAGAZINE

Cirkus, som du aldrig har sett det tidigare ... så intensivt vacker att det gör dig stolt över att vara mänsklig. INDAILY

… uttrycksfull och sensationell … THE ADVERTISER