Anna von Hausswolff

OBS! Endast sittplatser till detta arrangemang. Du som hade sittplats på balkong kommer erbjudas en numrerad sittplats på parkett. Du som hade ståbiljett kommer istället att sitta onumrerat.

Med orgel och sin uttrycksfulla röst som främsta vapen har Anna von Hausswolff etablerat sig som en av de mest kompromisslösa svenska artisterna verksamma idag. Hennes musik bjuder på en sagolik resa genom karga, gotiska ljudlandskap där himmel och helvete existerar i vacker symbios. Det är storslaget och blytungt och utmanar konventioner på ett sätt som nästan saknar motstycke i svensk musikhistoria. Hyllat av press, publik och hela musikbranschen. Med all rätt då von Hausswolffs artistiska visioner är lika stora som ljudbilderna själva.

Göteborgska Anna von Hausswolff fick sitt stora genombrott 2009, då hon utan att ens ha släppt en debutsingel fyllde Annedalskyrkan till brädden under Way Out West. Mellan 2010 och 2018 har tre album fått se dagens ljus. Årets giv – Dead Magic – är det fjärde i ordningen och även det är ett utmanande verk som spinner vidare på de idéer som von Hausswolff sjösatt tidigare i karriären. Albumet innehåller fem spår som tillsammans klockar in på hela 47 minuter – ett Magnum opus om något. 5/5 i DN, 9/10 av Sonic och 5/6 av Gaffa säger sig självt – Anna von Hausswolffs Dead Magic hör till det bästa det här året hittills har gett oss. Efter höstens utsålda spelningar i Stockholm, Malmö och Göteborg fortsätter turnén nu vidare ut i landet. Ta chansen medan chansen finns!

Förband: Nebulosa (startar 19.00)

När 24 februari

Var Vävenscenen