24 timmar svart kvinna

Det personliga blir politiskt sprängstoff

Svart kvinna slog ner som en bomb i sociala medier 2014 när det rasistiska Sverige visades upp. Nu blir berättelserna som samlats in via Instagramkontot pjäs.

Under 24 timmar får vi följa kompisarna Iman, Mimmi, Ayida och Yayyah. Vännerna är ute och festar i Stockholmsnatten när en av dem utsätts för ett rasistiskt påhopp. I tumultet som följer kastas två av dem ut från klubben och snart sätts deras vänskap på prov. Hur väntas man reagera när en vän drabbas av en kränkning?

Föreställningen 24 timmar svart kvinna lättar på locket till den vardagsrasism som många
kvinnor tvingas leva med. Hur är det att ständiga ha främlingsfientligheten hängande över sig? Och vad gör det med de nära relationerna?

Fanna Ndow Norrby är frilansskribent, föreläsare och aktivist. Våren 2014 startade hon
Instagramkontot Svart kvinna som mötte ett explosionsartat gensvar. Över en natt fick Svart kvinna över 10 000 följare. Kontot samlar vittnesmål från hundratals kvinnor som berättar om sina erfarenheter av rasism och sexism i Sverige i dag. 2015 släpptes antologin med samma namn, baserad på berättelserna. Nu blir boken föreställning. Fanna Ndow Norrby är aktuell som programledare i SVT:s kulturprogram Kulturveckan. Hon driver även podden Raseriet tillsammans med journalisten Amie Bramme Sey.

24 timmar svart kvinna regisseras av Josette Bushell-Mingo. Hon är aktuell med bland annat succéföreställningen Nina – a story about me and Nina Simone som hyllats i svensk och internationell press. Josette Bushell-Mingo har tidigare regisserat en rad uppmärksammade iscensättningar och hon har bland annat arbetat för The Royal Shakespeare Company och som konstnärlig ledare för Riksteaterns Tyst Teater.

När 9 mars

Var Vävenscenen

Genre Teater

Längd 1 timme, 15 min