Close

You're being redirected to Ticnet

We hope the booking went well!

Your browser is blocking pop ups

Open in browser

Åskådarskolan

Direkt i anslutning till Sincerely Solo och Kejsarn av Portugallien bjuds scenkonstens viktigaste medspelare, publiken, in till ett öppet samtal. Tillsammans med kritikern Ylva Lagercrantz Spindler och en representant från uppsättningen diskuterar vi det verk vi just har sett. I Åskådarskolan går det att vara publik och kritiskt tänkande, objekt och subjekt, på en och samma gång. Åskådarskolan finns redan i flera latinamerikanska länder och har blivit både uppskattat och uppmärksammat - 2017 arrangerades publikmötet för första gången i Sverige, på Folkteatern i Gävleborg och Stockholms Stadsteater.

Åskådarskolan presenteras tillsammans med Kritiklabbet som arbetar med dagskritikens roll i en föränderlig offentlighet.

Åskådarskolan vilar på tio grundtankar:

1) Respektera publiken som ett laboratorium för åskådandet och som medskapare i verket
2) Ta den muntliga traditionen hos åskådar-kritikern på allvar
3) Ta teatern som en komplex kunskapsform på allvar, en som kräver studier i en mängd fält för att förstås
4) Ta fasta på olikheter, följandes kvalitetsmässiga kriterier
5) Bereda plats för ett möte mellan de dramatiska konstnärerna utanför gängse teatrala former
6) Studera ett material utan att för den skull formalisera undervisningen i en skolmässighet med förväntad kunskap och prov
7) Medverkan till en återkommande teatervana och skrivande av teaterns samtidshistoria
8) Skapa en plats av pågående lärande om historia och teori
9) Separera kategorin smak från kategorierna analys och argument
10) Verka för en djupare förståelse av åskådaren som aktör genom intervjuer, statistik och självbiografiskt skrivande

Läs mer om Åskådarskolan

Åskådarskolornas uppkomst i en lång rad latinamerikanska länder kan ses som ett tecken på dess potentiella nödvändighet i ett teatralt sammanhang. Men, varför lockar då åskådarskolan åskådarna? Kanske för att de inte definieras som en skock som fås till det ena eller andra genom dramaturgiska taktiker. I åskådarskolan går det att vara publik och kritiskt tänkande, objekt och subjekt, på en och samma gång. Vem vill inte, inför en sådan publik, själv vara publik?

When 14 February – 25 April

Where Profilteatern & Väven

Price

Genre Word

Length

Organizer Umeå teaterförening och Kritiklabbet

Kritikern Ylva Lagercrantz Spindler, Anna Cedergren från Umeå Teaterförening, en representant från uppsättningen, samt ni, vår kära publik!

Wednesday 14 February

20:20 - Profilteatern

Wednesday 25 April

21:40 - Väven

19 – 20 Jan

FATTA! med Cleo och JUCK

19 Jan

FATTA FT CLEO & JUCK PREMIÄRFEST x 19 JANUARI X HUNDRA

21 Jan

The Bolsoj Theatre - Romeo and Juliet [ballet]

22 – 29 Jan

Lunch- / middagsteater - Legender

26 Jan

Bacchae – prelude to a Purge

27 Jan

Metropolitan - Tosca

31 Jan – 26 Apr

Klubb Fanny

2 – 3 Feb

De redan frälsta

4 Feb

William Spetz - Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?

9 Feb

MaMa Dada

10 Feb – 21 Apr

Glupahungern

14 Feb

Sincerely Solo

14 Feb – 25 Apr

Åskådarskolan

19 – 20 Feb

The world´s best Allan!

28 Feb

2 solon av Alma Söderberg

12 – 13 Mar

Lunch- / middagsteater - Vemodiga vulkanutbrott

16 Mar

Landscapes of I

17 Mar

Häxor - När drevet går

18 Mar

Gaytenoren

26 Mar

Odysseus

6 Apr

När du går på känsla är du alltid i tid

7 – 8 Apr

Missionären

15 Apr

Sång till välfärden

16 – 17 Apr

Lunch- / middagsteater - Kärlek, tro & lite hopp

21 Apr

Slutet enligt Rut

23 – 24 Apr

Dance for me

25 Apr

Kejsarn av Portugallien

26 Apr

Roots

4 May

Samtal på väg - mellan Scylla och Charybdis

2 Sep

Metsä - The Forest Project

13 Sep

Hot Brown Honey

No events matched entered search criteria.